Friday 8 March 2013

Sperma Cinta (AYUNI AMRAN)


     Tajuk: Sperma Cinta
Terbitan: Lejen Press
Penulis: Aisa Linglung
“ Lebih kelakar daripada cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah”
Nazuwan, Beautifulnara.com 

Sperma Cinta. Tengok tajuk memang tak rasa nak beli. Buku ni aku beli sebab aku tengok kat kulit depan buku review dari nazuwan, beautifulnara.com dia tulis "lebih kelakar daripada cerita hantu kak limah balik rumah." hebat bunyinya. hantu kak limah memang ternyata dapat buat orang ketawa guling-guling jadi aku nak pastikan sejauh mana kebenaran sperma cinta lebih kelakar daripada cerita hantu kak limah balik rumah.Kalau tengok tajuk macam buku 18sx,tapi sebenarnya novel ini menceritakan kisah hidup penulis iaitu Linglung dari beliau kecil sehingga kini.Menurut kata beliau novel ini merupakan 80% cerita adalah kisah benar dan menggunakan ganti nama gua,menyebabkan aku berasa seolah-olah menjadi orang samseng
Aku mengambil masa beberapa hari untuk menghabiskan bacaan. Pada aku, memang tak rugi beli. Kandungannya merangkumi pelbagai cerita pendek yang berkisarkan tentang kehidupan penulis dari zaman kecilnya sehingga dewasa serta diselitkan juga kisah-kisah kehidupan manusia yang berada di sekeliling kita. Menarik! Bahan bacaan santai tetapi ada di antaranya yang memberi mesej tertentu. Selepas khatam buku ini, korang akan faham apakah yang dimaksudkan dengan Sperma Cinta.


Buku ini terdapat lima bahagian iaitu :
1st- certro
Terdapat dua cerita hilang nafsu dengan Sperma Cinta yang mempunyai pembukaan yang baik. Aku rasa layak dibaca oleh orang yang berfikiran positif  dan terbuka kerana penulis menyelitkan sedikit unsur-unsur 18sx dalam scene Mak Munah dengan Pak Megat.             

2nd-cerdup
Kisah hidup Linglung dari dia kecil sehingga dewasa.Cerita awek nak pakai sweater pergi stadium buat aku ragu-ragu awek tu manusia atau jelmaan puteri-puteri zaman hang tuah.

3rd-cerkon
Kisah Syukraay sayang Shidu memang sedih.Banyak jugak cerita mengarut kat sini sebab ramai artis popular melibatkan diri tu maher zain, justin bieber.

4th- cerkon
Dalam bab ni ada 3 je cerita . yang pasti bukan cerita semata ada benda yang Linglung sampaikan. lebih serius. tapi kau boleh ketawa jugak. agak sarkastik.
"biar ada jejak dalam berimpian. biar ada daya dalam berangan-angan"

5th-certup
Pejam celik pejam celik dah besar Linglung rupanya. Setiap orang membesar dan menjadi dewasa. dan melalui macam-macam dugaan cubaan pengalaman.

Tiada kata secantik bahasa.Tiada rasa seindah cinta.Kita bermula dari sperma,bertarung dengan yang lain dan kita menang.- Linglung

“100 bermula dengan angka 1”

No comments:

Post a Comment

    Pages

    Search This Blog

Etiketler

Popular Posts

Followers