Sunday 3 March 2013

Bogel Menuju Tuhan - Zahiril Adzim




Sinopsis buku: "BOGEL MENUJU TUHAN adalah satu tajuk catatan yang aku tulis di blog satu masa dahulu. Ia merupakan satu keadaan yang aku gambarkan dalam setiap perjalanan kehidupan manusia yang percaya akan dugaan Tuhan. Tidak ada manusia yang terlepas dari dugaanNya. Maka, tidak adalah manusia yang tidak akan menempuh satu tempoh kesakitan, penuh perit dan pedih dalam hidupnya. Aku simpulkan, buku ini adalah antologi catatan dan puisi sewaktu aku dalam hari-hari tidak berwarna, sebelum Jingga" -Zahiril Adzim-

Ulasan:
Mungkin ada yang rasa tajuk buku ini sangat extreme, sangat menghairahkan, dan sebagainya yang lebih ke arah negative atas faktor perkataan ‘Bogel’ dan ‘Tuhan’ di situ. 

Sesetengah manusia pasti ada rasa kurang senang dengan isinya. Ini kerana tajuk buku tersebut seolah- olah meberi harapan yang tinggi kepada pembaca betapa hebatnya cerita disebalik muka buku tersebut, malangnya ia hanyalah himpunan catatan dan puisi yang telah ada di dalam blog penulis yang lebih berkisahkan kepada peribadi dan entri berkaitan isu semasa, cuma pandangan peribadi beliau.

Bagi aku, buku ini menarik untuk aku tahu isinya. Antara puisi aku gemar untuk diulang dan fahami dengan baik adalah puisi berjudul Gagalnya Pemerintahan. Hendak diikutkan hampir semua puisi aku tertarik tetapi ada yang aku tak berapa nak faham mungkin hanya penulisnya sahaja yang lebih memahami dengan dalam dan manusia lain turut akan memberi aku satu sudut pandang  berbeza setelah membacanya nanti.


Aku seorang pemerintah
yang memerintah

kepala, rambut, dahi, mata, hidung, bibir
lidah, gigi, dagu, telinga,
aku.

Leher, bahu, siku, lengan, tangan, jari,
dada, perut,
aku.

Zakar, peha, lutut, keting, betis,
tumit, jari, kaki,
aku.

Aku seorang pemerintah,
yang memerintah

minda,
jiwa,
iman,
roh,
aku.

Aku seorang pemerintah yang?
Yang gagal.

Gagal memerintah semua ini dengan baik.

Aku mahu pemberontakan.
Sedikit ulasan berkaitan Gagalnya Pemerintahan yang mungkin berjaya aku fahamkan sendiri. Terdapat perkataan kepala, rambut, dahi, mata, hidung, bibir, lidah, gigi, dagu, telinga, aku. Sudah pasti melambangkan anggota tubuh badan kita. apa yang aku faham, puisi ini berkisar seseorang yang gagal memerintah atau mengawal setiap satu anggota tubuh badannya dengan baik. Mungkin selepas melakukan maksiat-maksiat besar, seseorang telah sedar dan insaf mahu pulang ke pangkal jalan setelah gagal menggunakan anggota dengan sebaik- baiknya. 4 elemen tersebut iaitu minda, jiwa, iman dan roh, merupakan kunci atau panduan bagi melakukan sesuatu perkara degan berfikir, bersih (baik/ halal), sabar serta dalaman yang tenang. Mahukan pemberontakan dengan lebih jelasnya pembaharuan keatas dirinya (insaf).
Boleh disimpulkan disini, penggunaan 'Aku' melambangkan diri sendiri. Jelas disini, penulis menyedarkan kita walaupun kita bukan siapa- siapa tetapi masih digelar pemerintah. Pemerintah bagi anggota- anggota badan yang ada. Oleh itu, kendalikan mereka dengan baik kerana kesudahannya kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita telah perintahkan.




 





No comments:

Post a Comment

    Pages

    Search This Blog

Etiketler

Popular Posts

Followers