Saturday 9 March 2013

SELAMAT TINGGAL SAYANG - MA LEE CHUSWAN (TEO WEE KA)


TAJUK BUKU :  SELAMAT TINGGAL SAYANG
PENULIS : MA LEE CHUSWAN
PENERBIT : CESB





SINOPSIS BELAKANG KULIT BUKU :

Aku ingin menjadi 'puteri'... kalau tidak puteri kayangan pun... cukuplah sekadar Puteri Nur Deana yang mampu membarisi sekalian puteri-puteri yang ada. Namun itu semua hanyalah impian, dongeng zaman kanak-kanak yang entah bila mampu Puteri kecapi.

Lalu kerana 'Puteri', dia senang menjadi 'Dee', bebas daripada sebarang kekeliruan dan sangkaan. Namun 'Dee' tidak bebas tatkala terlanjur, terperangkap oleh masa dan akad. Perkawinan ini satu tanggungjawab... melepaskannya jua satu tanggungjawab yang tidak terjawab.

Bertahun Dee menjadi pelarian, siapa sangka bertemu suami dalam suatu periuk rezeki. Namun mampukah Dee terus bersembunyi... dan sampai bila Puteri harus digantung tidak bertali...

ULASAN :
Saya tertarik dengan buku cerita ini yang sangat cemerlang terhadap saya kerana membawa rasa sedih dan kasihan kedalam diri. Cerita ini benar-benar meruntun hati saya dan penulis, Ma Lee Chuswan benar-benar dapat membuatkan saya terpaku dan tidak  sabar-sabar untuk menghabiskannya secepat mungkin.

            Kisah Puteri Nur Deana merupakan seorang anak yatim piatu yang dibesarkan di rumah kebajikan dan disayangi oleh ramai orang. Dia membesar sebagai ‘tom boy’  pada zaman remajanya dan menjadi gadis jelita dan seksi pada zaman dewasanya. Wajah dan tubuhnya menjadi idaman lelaki semalaya tetapi dia sebenarnya sudah bersuami dan malangnya, dia ‘bertemu’ kembali dengan suaminya selepas 7 tahun, dibawah naungan satu bumbung – Hakim! Bermula dari situ, dia ‘merebut’ kembali suaminya berusaha dan dari situlah terhasilnya benih cinta mereka yang akhirnya membawa penderitaan kepada Puteri.

          Bagi saya, saya suka sekali dengan gaya penulisan Ma Lee Chuswan. Dia melakarkan setiap suasana dengan penuh penghayatan. Bait-bait penulisannya yang lebih menjurus kepada bait-bait deskriptif  berupaya membuatkan pembaca membayangkan apa yang sedang berlaku pada masa itu. Ma Lee Chuswan bijak menggunakan bahasa kiasan dengan meluas untuk menyampaikan maksud tersirat. Inilah kekuatan unik penulis misteri ini. Bahasa kiasan bersulamkan peribahasa dan simpulan bahasa adalah antara aspek bahasa yang terindah dalam Bahasa Melayu. Inilah aspek yang mewarnai Bahasa Melayu sebenarnya. Tanpanya, Bahasa Melayu akan menjadi bahasa yang mendatar. Tidak ada rencah yang menarik.  

          Plot cerita ‘Selamat Tinggal Sayang’ yang pantas dan  tersusun membuatkan saya ditenggelami perasaan cinta dan kasih sayang. Juga beberapa perkara yang menyakitkan hati saya apabila berlaku perebutan cinta antara mereka disulami dengan keegoaan yang tiada tepinya.

          Frasa terbaik dari ‘SELAMAT TINGGAL SAYA’

‘Benarkah dalam soal hati,perempuan tidak pernah dewasa?’

Jawapan saya sendiri, memang selalunya benar. Sebab sampai sekarang kalau bersangkut dengan hati dan emosi, saya tetap budak kecil yang tak dewasa.
         
          Secara kesimpulannya, buku ini dapat menarik minat dan sesuai dibaca untuk semua peringkat lapisan umur.

No comments:

Post a Comment

    Pages

    Search This Blog

Etiketler

Popular Posts

Followers