Monday 11 March 2013

Gadis Kecil yang Mencintai Nisan by Jusuf AN


Gadis Kecil yang Mencintai Nisan (Pemenang Sayembara Buku Indie)

JUDUL : GADIS KECIL YANG MENCINTAI NISAN
PENULIS : JUSUF AN
PENGULAS : FATIN LIANA













Cerpen yang berjudul Gadis Kecil  yang Mencintai Nisan ini ini adalah hasil karya kreatif oleh Jusuf AN yang banyak mengetengahkan perempuan sebagai bahan penulisan di dalam karyanya, terutamanya cerpen. Hasil daripada pembacaan buku ini didapati  hampir semua cerpen dalam buku ini memiliki keterkaitan dengan kisah duniawi dan persoalan tentang perempuan.

Perempuan-perempuan di dalam karya Jusuf AN ini tidaklah berkisar kepada perempuan yang pasif, malahan bukan jua berkisar tentang perempuan yang mempunyai sikap yang terlalu agresif.  Jusuf AN menggunakan gaya pertuturan yang realis tentang dunia perempuan pada amnya, bahkan ia tidak menggapa gaya hidup perempuan yang berada pada kelas atasan, affair, perselingkuhan kelas mewah, atau kecanggihan dan kejayaan mereka di dalam dunia perkerjaan. karya ini memperlihatkan sisi-sisi yang terpapar pada insan yang bergelar perempuan yang bersikap sabar tetapi dalam masa yang sama perempuan mempunyai sikap pemberontak, keras kepala tapi juga masih penurut, penuh kenangan dan memiliki sisi romanisme. 

 Gaya penceritaan yang dibawa oleh Jusuf AN dalam beberapa cerpen yang terdapat dalam buku ini meletakan perempuan sebagai yang diperkatakan oleh tokoh-tokoh terutamanya dan ianya menampilkan sisi spikologi perempuan kelas menengah kebawah tetapi masih juga terdapat satu atau dua cerpen yang berkisar tentang perempuan elite tetapi bukan itu yang hendak dipersoalkan dalam karya Gadis Kecil yang Mencintai Nisan.
 Meski bicara soal perempuan, Jusuf AN adalah seorang penulis yang mampu memperlihatkan persoalan sosial. Lokaliti tidak ditempatkan pada sesuatu yang asing dan melulu dikritik. Ia hadir sebagaimana adanya. Jusuf AN menampilkan realiti ke dalam cerpennya yang membuat kita terpikir dan takjub pada hal-hal remeh yang tak terperhatikan, seperti dalam cerpen Sawan Manten.
Gadis Kecil yang Mencintai Nisan karya Jusuf AN memperlihatkan hal-hal sederhana dengan bahasa yang sederhana. Hal-hal agama tertanam kuat dalam karya-karyanya secara eksplisit. Beliau tidak berdakwah tetapi mencuba untuk mengajak pembacanya merenungkan hal-hal yang dekat dengan kita dan bahkan yang teralami langsung oleh pembaca. 

Kesimpulan dari kaya ini, ianya merupakan satu karya yang cukup menarik untuk dibaca kerana memperlihatkan realiti kehidupan tentang perempuan dan juga amat menitikberatkan soal keagamaan.  Kebanyakkan cerpen yang terdapat dalam gadis kecil yang mencintai nisan ini amat berkait rapat dan mungkin pernah dialami oleh sesetengah individu.



No comments:

Post a Comment

    Pages

    Search This Blog

Etiketler

Popular Posts

Followers